Bulionowe monety inwestycyjne i kolekcjonerskie.
Złote i srebrne sztabki.

100 lecie Portu Gdynia – srebrna moneta kolekcjonerska NBP

13 września 2022 przez GoldBroker.pl

14 września 2022 Narodowy Bank Polski wprowadza do obiegu srebrną monetę o nominale 20 zł „100-lecie Portu Gdynia”.

100 lat Portu Gdynia

Po zakończeniu I wojny światowej, na mocy traktatu wersalskiego, Polska otrzymała ok 140 km odcinek wybrzeża Morza Bałtyckiego z Półwyspem Helskim oraz prawo do korzystania z portu w Gdańsku. Szczególny status Gdańska jako Wolnego Miasta oraz większość niemiecka zamieszkała w tym mieście spowodowały, że w praktyce korzystanie przez odrodzoną Polskę na cele militarne i handlowe z portu w Gdańsku było ograniczone. Dlatego już w 1920 roku polskie Ministerstwo Spraw Wojskowych powierzyło zadanie inżynierowi Tadeuszowi Wenda misję wyznaczenia miejsca na polskim wybrzeżu do budowy nowego portu.

W czerwcu 1920 roku Tadeusz Wenda, po przeprowadzeniu analizy i obserwacji wybrzeża, złożył sprawozdanie z swoich działań. Gdynia, wieś zamieszkała przez ok 1300 mieszkańców i mająca 132 domy,  osłonięta przez Półwysep Helski, mająca odpowiednią głębokość wody przy linii brzegowej oraz bliskość linii kolejowej zapewniała dogodne warunku dla budowy nowego portu. W latach 1921-23 powstał Tymczasowy Port Wojenny i Schronisko dla Rybaków. 23 września 1922 roku uchwałą Sejmu RP przyjęto ustawę o budowie Portu Gdynia i ta data stanowi formalny początek portu w Gdyni.

Budowę portu prowadziło, założone w tym celu Konsorcjum Francusko-Polskie składające się z trzech firm francuskich i dwóch polskich. Budowa i rozbudowa prowadzona była w okresie międzywojennym do wybuchu II wojny światowej. W latach trzydziestych XX wieku port w Gdyni stał się największym portem na Morzu Bałtyckim i jednym z największych w Europie skutecznie konkurując z portami w Hamburgu i w Bremen.  Budowa Portu Gdynia miała wpływ na rozwój gospodarki morskiej, ale również dla całej gospodarki II Rzeczpospolitej. Przed wybuchem II wojny światowej aż 80% eksportu i 65% importu odbywało się droga morską. Rozwój Portu Gdynia na kilkadziesiąt lat przerwał wybuch II wojny światowej.

Postacią, o której należy również przypomnieć w kontekście budowy Portu Gdynia jest Eugeniusz Kwiatkowski. Ten polski minister przemysłu i handlu w latach 1926-30 był wielkim orędownikiem budowy portu i dzięki jego olbrzymiemu zaangażowaniu politycznemu i wizjonerskiemu podejściu do rozwoju przemysłowego Polski, projekt został ukończony z sukcesem.

100 lecie powstania Portu Gdynia na nowej monecie kolekcjonerskiej NBP

Narodowy Bank Polski wprowadza 14 września 2022 do obiegu monetę 100-lecie Portu Gdynia. Projekt monety został powierzony Dominice Karpińskiej-Kopiec.

Srebrna moneta kolekcjonerska o nominale 20 zł została wybita ze srebra o próbie 925 i wadze 28,28 g. Nakład monety jest ograniczony i wynosi 12 tys. sztuk. Moneta została wybita stemplem zwykłym z wykorzystaniem techniki oksydacji oraz dodatkiem z transparentnej żywicy.

Awers monety przedstawia plan gdyńskiego portu. Na rewersie widnieje popiersie Tadeusza Wendy wykonane na podstawie fotografii portretowej z 1918 r. Ukazane na pierwszym planie fragmenty portalu dźwigu bramowego o ażurowej konstrukcji były używane w czasach Wendy i obecnie. Dźwigi w tle to urządzenia współczesne.

Polecamy:

Zapisz się! Zostaw swój adres e-mail. Poinformujemy Cię, gdy produkt będzie dostępny!
×
Ocena Klientów
5
Na podstawie 717 opinii